31 هنرمند برتر صنایع دستی كشور معرفی شدند
نوشته شده توسط : chudae

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین تجلیل از این هنرمندان روز شنبه در سالن میلاد مركز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و آنان لوح تقدیر و تندیس خود را از 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رییس جمهور و 'سیدحسن موسوی' رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت كردند.

در این مراسم از هر استان یك صنعتگر به عنوان هنرمند برگزیده و یا پیش كسوت در سال 91 معرفی شدند؛ هنرمندان بالغ بر دو دهه از عمر خود را صرف تولید، ترویج و آموزش صنایع دستی كرده اند كه گاهی سابقه فعالیت آنان به 70 سال می رسد.

این هنرمندان عمر خود را در رشته های مختلفی از جمله حكاكی روی نقره، منبت و ریزه كاری چوب، سفالگری، قلمزنی روی فلز، سفال نقش برجسته، عبابافی، سازهای سنتی، علامت سازی، قفل چالشتر، دباغی سنتی و تولید پاپوش های سنتی، سوزن دوزی، نساجی سنتی،نقاشی قهوه خانه‌ای، چاروق دوزی، مجسمه سازی، قالی بافی، رودوزی، زیورآلات سنتی، معرق چوب، دستبافته های داری، بامبوبافی، ماشته بافی، نمدمالی، تراش سنگ های قیمتی صرف كردند و بسیاری از آنان دارای مهر اصالت از یونسكو هستند.

سابقه فعالیت بالا، آموزش، تولید، شركت‌ در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، برخورداری از كیفیت و نوآوری از معیارهای انتخاب این هنرمندان عرصه صنایع دستی كشور بود.

به هنرمندان برگزیده علاوه بر لوح یادبود، تندیسی نیز اهدا شد كه برگرفته از هفت هنر سنتی ایرانیان از جمله معرق، منبت و خاتم كاری بود.

** لزوم تشكیل

'محمدجواد پیش بین' از فعالان عرصه صنایع دستی در این آیین خواستار تشكیل تشكل‌های خصوصی در این عرصه بخصوص كانون های هماهنگی دانش و صنعت شد و گفت: نخستین كانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ های زینتی در خراسان رضوی تشكیل شده است.

وی افزود: این كانون ها كه از سوی بخش خصوصی تشكیل می شوند می توانند در تدوین نقشه راه توسعه صنایع دستی نقش اساسی ایفا كنند و چشم انداز صنایع دستی كشور را در بخش های مختلف ترسیم كنند.

پیش بین با بیان اینكه نسل جوان انگیزه لازم را برای تداوم تولید صنایع دستی در كشور ندارد، گفت: باید این انگیزه در تعامل میان هنرمندان و دولتمردان در بین جوانان ایجاد شود تا از این راه بخشی از مشكل اشتغال در مناطق محلی كشور حل شود.

وی از برگزاری چهارمین همایش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در آبان ماه امسال در شهر مشهد مقدس خبر داد.

** حفظ صنایع دستی نیازمند بازاریابی بین المللی است

'عباس سلیمیان' استاد دانشگاه و اقتصاد دان نیز در سخنانی با موضوع ' شرایط لازم برای رشد و ارتقای صنایع دستی ' گفت: ایران با برخورداری از 252 هنر سنتی در زمینه صادرات صنایع دستی در رتبه پایین تر از كشورهایی مانند چین و هند قرار دارد كه كمتر از 100 نوع هنر سنتی دارند.

وی با بیان اینكه چین در سال 2010 میلادی 1/4 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات صنایع دستی داشت، افز.د: هند نیز درآمد 2 میلیارد دلاری را از صادرات این محصولات در سال یاد شده كسب كرده است در حالی كه درآمد ایران از صادرات صنایع دستی حدود 500 میلیون دلار است.

سلیمیان در ادامه تاكید كرد: برای رشد سه برابری در صادرات صنایع دستی باید ابتدا ضعف ها و تهدیدهای این عرصه را از بین برد.

وی از فقدان زیرساخت های ارتباطی برای اطلاع رسانی به بازارهای جهانی از محصولات صنایع دستی ایران، نبود هماهنگی بین مسوولان دولتی و صنعتگران و فقدان سیستم ارتقای شغلی در صنایع دستی به عنوان ضعف های مجمود در حوزه صنایع دستی یاد كرد.

این استاد دانشگاه افزود: برای توسعه صادرات صنایع دستی باید تمایل به مصرف محصولات فاخر را در بین مصرف كنندگان تشدید كرد و از صنایع دیگری چون صنعت مد و یا تجارت الكترونیك برای فراگیر شدن استفاده از این محصولات بهره برد.

وی نبود تعرفه گمركی مشخص برای صادرات صنایع دستی را از دیگر مشكلات موجود برشمرد و تاكید كرد: برای نمونه در سال 1375 ارزش صادراتی هر تن محصولات صنایع دستی 28 هزار دلار برآورد شده است در حالی كه ارزش هر تن اتومبیل صادراتی تنها پنج هزار و 800 دلار بوده است.

سلیمیان همچنین گفت: در استخراج آمار مربوط به صادرات صنایع دستی نباید به صادرات ناشی از خرید گردشگران خارجی در ایران اكتفا كرد بلكه باید آمار از طریق گمرك و به صورت تجاری باشد تا بتوان گفت كه صادرات صنایع دستی صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه ایجاد زیرساخت ارتباطات بین المللی و ایجاد شبكه مجازی ارتباطات را از اولویت های مورد نیاز برای توسعه صادرات صنایع دستی عنوان كرد.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه 6 منطقه آزاد ویژه صنایع دستی در كشور ایجاد شود تا علاوه بر حمایت علمی، مالی و رفاهی از هنرمندان، موانع موجود گمركی را نیز رفع كند.

فراهنگ 2025**1588





:: برچسب‌ها: دریاچه , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: